REPOST: Društvo arhitekata Splita

Udruženje arhitekata Međimurja se u potpunosti slaže s Zahtjevom za nadopunu Izvješća o provedenom savjetovanju s javnošću za Zakon o prostornom uređenju upućenom Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine od strane Društva arhitekata Splita.

Upućen je zahtjev Povjereniku za informiranje RH i Službeniku za informiranje Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine:

Ovim putem se traži nadopuna Izvješća o provedenom savjetovanju s javnošću za Zakon o prostornom uređenju (od 17. listopada 2025.), s obzirom na očigledne nedostatke u objavljenom dokumentu, koji se može smatrati neadekvatnim, nedovoljno argumentiranim i u suprotnosti s člankom 11. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama (NN 25/13, 85/15, 69/22).

Naime, u okviru savjetovanja s javnošću zaprimljeno je gotovo 1.700 primjedbi i komentara od čega veliku većinu čine podnesci od strane relevantnih stručnjaka i institucija: županijskih zavoda za prostorno uređenje, Hrvatske komore arhitekata, Udruženja hrvatskih urbanista, sveučilišnih profesora, te iskusnih prostornih planera.

Međutim, u roku od svega 13 dana Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine objavilo je Izvješće u kojemu je na čak 313 primjedbi naveden status „Primljeno na znanje“, dok se u velikom broju slučajeva i sam odgovor svodi na istu frazu – „Primljeno na znanje“. Osim toga, i formalni odgovori, tamo gdje su dani, sadržajno su nedostatni, često ograničeni na općenite ili proceduralne formulacije koje ne odgovaraju na suštinu iznesenih primjedbi. Time se propušta ispuniti stvarna svrha savjetovanja s javnošću – razmjena argumenata i unaprjeđenje propisa kroz stručno sudjelovanje – te se postupak svodi na puku formalnost.

Ovakav način postupanja ne ispunjava obveze Ministarstva sukladno članku 11. stavku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama (NN 25/13, 85/15, 69/22), prema kojem je tijelo javne vlasti dužno:

„izraditi i objaviti izvješće o provedenom savjetovanju s javnošću, s obrazloženjima o tome u kojoj su mjeri i na koji način primjedbe i prijedlozi prihvaćeni ili nisu prihvaćeni“.

Kako bi se ilustrirala ozbiljnost propusta, u nastavku se navode samo neki nasumično odabrani primjeri iz Izvješća – iako bi se jednaka analiza mogla provesti na desecima, ako ne i stotinama drugih slučajeva:

  1. Zavod za prostorno uređenje Primorsko-goranske županije
    a) Ukazivanje na nepostojanje definicije pojmova „plan nove generacije“ i „prostorni plan nove generacije“.
    Odgovor: „Primljeno na znanje“.
    Umjesto da pojasni pravnu i operativnu upotrebu tih pojmova, Ministarstvo ih ostavlja nedefiniranim, čime se otvara prostor za proizvoljna tumačenja u budućoj provedbi Zakona.
    b) Upozorenje na prekratke rokove i nepostojanje rokova Ministarstva za izdavanje suglasnosti.
    Odgovor: „Primljeno na znanje“.
    Ova primjedba otvara pitanje provedivosti Zakona u praksi. Ministarstvo ju je ignoriralo bez ikakvog razmatranja mogućih posljedica.
  1. Jelena Borota
    Primjedba upozorava da su definicije prometnih površina i osnovne infrastrukture nedostatne i da potiču nastavak neplanske izgradnje.
    Odgovor: „Primljeno na znanje“.
    Riječ je o stručno utemeljenoj primjedbi urbanističke prirode koja direktno ukazuje na posljedice na prostor. Izostanak obrazloženja onemogućava javnost da shvati razloge neprihvaćanja.
  1. Gorana Ljubičić
    Opća, ali jasna stručna kritika Zakona koji marginalizira urbanističko planiranje i omogućava gradnju bez planiranja.
    Odgovor: „Primljeno na znanje“.
    Premda se radi o kritici općeg karaktera, zakonodavac je bio dužan komentirati barem načelne postavke i svrhu normativnog rješenja.
  1. Gorana Barbarić / JU Zavod za prostorno uređenje Grada Splita
    Primjedba upozorava na moguću ustavnopravnu spornost odredbe o obvezujućim mišljenjima Ministarstva (povreda načela trodiobe vlasti).
    Odgovor: „Primljeno na znanje“.
    Ovdje se radi o pitanju ustavnosti, što zahtijeva obrazložen stav Ministarstva, a ne šablonski odgovor.
  1. Kristina Perkov
    Primjedba na definiciju „izgrađene infrastrukture“, koja može de facto ozakoniti nezakonito izvedenu infrastrukturu.
    Odgovor: „Primljeno na znanje“.
    Primjedba upozorava na izravnu koliziju s važećim propisima o građenju, no Ministarstvo ju ignorira bez ikakvog objašnjenja.
  1. Istarska županija
    Detaljno obrazložena primjedba o koliziji Zakona o prostornom uređenju s posebnim propisima (Zakon o turizmu, Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti, Zakon o neprocijenjenom građevinskom zemljištu).
    Odgovor: „Primljeno na znanje“.
    Primjedba je pravno i sadržajno izrazito snažna (pozivanje na načelo lex specialis derogat legi generali), no Ministarstvo nije pružilo nikakav komentar ni pojašnjenje, čime izravno narušava pravnu sigurnost.
  1. Gojko Berlengi

Opsežna stručna primjedba koja sadrži konkretne argumente, analitička pitanja i prijedloge poboljšanja zakonskog teksta, uključujući:

  • potrebu za izradom ažuriranog Izvješća o stanju u prostoru RH kao stručne podloge za donošenje novog Zakona,
  • prijedloge za poboljšanje obrazloženja zakona i argumentiranja pojedinih rješenja,
  • upozorenja na moguće proturječnosti s međunarodnim preporukama,
  • pitanja kriterija za utvrđivanje građevinskih područja u obalnom pojasu,
  • prijedlog izrade jedinstvene stručne podloge za obalno područje kao područje od posebnog državnog interesa.

Odgovor: „Primljeno na znanje.“

Primjedba sadrži više razrađenih i meritornih prijedloga koji su po svojoj prirodi prikladni za razmatranje i relevantni. Ministarstvo je bilo dužno obrazložiti razloge za (ne)prihvaćanje barem glavnih tematskih cjelina. Izostanak ikakvog dodatnog obrazloženja narušava povjerenje javnosti u smislenost sudjelovanja u postupku donošenja propisa. Primjedba se odnosi na strateška pitanja za sustav prostornog uređenja, što znači da ne može biti odbačena bez minimalnog očitovanja Ministarstva.

S obzirom na obim od gotovo 1.700 pristiglih primjedbi, rok od samo 13 dana nije bio dovoljan za ozbiljnu i sadržajnu analizu svake pojedine primjedbe. Čak i uz maksimalnu angažiranost raspoloživih djelatnika, postupak je očito proveden prvenstveno formalno, bez stvarne namjere razmatranja sadržaja. Takav pristup potpuno je u suprotnosti s osnovnim ciljem savjetovanja s javnošću – uključivanjem stručne javnosti u kvalitetno oblikovanje zakonskih rješenja.

Ovakvo postupanje stvara dojam da je zakonodavni proces bio unaprijed određen, a da je savjetovanje s javnošću provedeno samo radi zadovoljavanja forme.

Time se ozbiljno narušava povjerenje stručne i šire javnosti u svrhu javnih savjetovanja i umanjuje vrijednost stručnog rada svih sudionika koji su svoje vrijeme i znanje uložili u pripremu kvalitetnih prijedloga.

Sukladno navedenom, traži se da Ministarstvo:

  1. ponovno razmotri zaprimljene primjedbe i prijedloge te za svaku dostavi jasno, individualno i argumentirano obrazloženje,
  2. nadopuni i objavi revidirano Izvješće o provedenom savjetovanju u skladu s člankom 11. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama,
  3. te odgodi upućivanje Zakona u saborsku proceduru dok se Izvješće ne ispravi i ne postane vjerodostojan dokument koji odražava stvarni tijek i sadržaj savjetovanja.

U ime Predsjedništva DAS-a

Marko Klarić, mag.ing.arh.urb

Predsjednik